lørdag 9. mai 2009

The «Banking» Concept of Education

- En analyse av lærer-studentforholdet avslører en grunnleggende fortellende karakter
- Det fortellende subjekt (læreren), den lyttende objekt (elevene)
- Læreren forteller om verden som en apatisk, forutsigbar og statisk realitet.
- Lærerens oppgave er å «fylle» elevene med «fakta» som er avløst fra realitetens dimensjoner og derfor mangler bikonteksten (totaliteten) som burde gi dem betydning, og, i følge Paulo Freire, omgjøre dem til «beholdere» av unyttig informasjon uten egne dimensjoner av forståelse. - Elevene er forventet å pugge og lære, uten å skulle fortså betydningen av den kunnskapen de tilegner seg

- Konseptet: Læreren er allvitende og elevene vet ingenting. Læreren skal fylle de «tomme» elevene med kunnskap

«In the banking concept of education, knowledge is a gift bestowed by those who consider themselves knowledgeable upon those whom they consider to know nothing.»

- Studentene må akseptere sin uvitenhet for å rettferdiggjøre lærernes eksistens, men må aldri innse at de bidrar i lærerens egen opplysningsprosess

Ingen kommentarer: