torsdag 16. september 2010

PEDAGOGISK PSYKOLOGI

Viktige tema:
1) Utvikling
- Generelle utviklingsprinsipper
- Piaget - kognitiv utvikling
- Vygotsky - sosiokulturelt perspektiv på kognitiv utvikling
- Erikson - selvbilde og selvverd
- Kohlberg - moralsk utvikling
2) Kognitive og behavioristiske læringsteorier
3) Motivasjon
- Behavioristiske
- Humanistiske
- Kognitive
- Sosiokulturelle
4) Å skape og ivareta et godt læringsmiljø

Sentrale aktører:
- Jean Piaget
- Erik Erikson
- Lev Vygotsky
- (...?) Kohlberg
________________________________

Jean Piaget
- Utviklet en modell som beskriver korleis mennesker tillegger verden mening ved å samle og organisere informasjon
- Modell basert på teori om kognitiv utvikling
- Tesen:
I) Tankeprosessen er en søken mot likevekt/balanse. Balanse=forståelse
II) Organisere informasjon i skjemaer
- Skjema: mentale systemer som behandler informasjon og søker etter en forståelse

- Assimilasjon: å få ny informasjon til å passe inn i allerede eksisterende skjema
- Akkommodasjon: justere eksisterende skjema - eller skape nye - for at ny informasjon skal gi menining
===> ved bruk av assimilasjon eller akkommodasjon vil man få ny info til å passe inn i skjema (nye eller gamle) og dermed oppnå balanse - likevektpsinsippet - som igjen tilfører ny informasjon mening.

- Ubalanse: man får ikke ny informasjon til å passe inn i verken eksisterende eller nye skjema => forståelse oppnås ikke

Faktorer som påvirker utviklingen:
1) Modning - genetisk forhåndsprogrammerte endringer i kroppen basert på DNA - kan ikkje påvirkes av ytre faktorer
2) Aktivitet - fysisk modning, aktivitetsnivå. Dels ekstern påvirkning, utvikling av motoriske dugleikar etc.
3) Sosiale erfaringer - samhandling med andre
4) Ekvilibrasjon (likevektsprinsippet) - mental prosess der man får ny informasjon til å passe inn i skjema, og slik tilegner seg ny kunnskap.

FIRE UTVIKLINGSSTADIER: (jmf. Piaget)
I) Sensorimotorisk - 0 - 2 år: Imitere, huske, tenke. Utvikling av motoriske dugleikar.
II) Preoperasjonelt - 2 - 7 år: Utvikling av språk, samt evnen til å tenke symbolsk. Utvikling av logisk tankegang, men da begrenset til enveislogikk.
III) Konkret-operasjonelt 7 - 11 år: Evne til konkret problemløysing og toveislogikk. Evne til å se ting fra andres ståsted.
IV) Formal-operasjonelt - 11 år => : Evnen til abstrakt problemløysing utvikles, og problemstillinger rundt samfunn og identitet står sentralt.

Lev Vygotsky

1) Sosiokulturelt perspektiv:
- Stor vektlegging på det sosiale og kulturelle som faktorer for utvikling
- Hovedtanke: våre mentale strukturer og prosesser stammer fra vår samhandling med andre
- Utvikling: omforming av feller aktiviteter til internaliserte prosesser

2) Sosiokulturell teori:
"Understreker hvor viktig dialogen mellom barn og mer kunnskapsrike medlemmer av samfunnet er. Gjennom denne interaksjonen tilegner barn seg kulturens tenkemåter og mønstre."

3) Vygotsky mente at enhver funksjon i et barns kulturelle utvikling opptrer to ganger:
- Det sosiale nivået (interpsykologisk)
- Det individuelle nivået (intrapsykologisk)

4) Kulturelle verktøy og kognitiv utvikling:
- Vygotsky mente at språk, skrift, tallsystem, kunst og lignende kulturelle elementer spiller en sentral rolle i den kognitive utviklingen
- Barn utvikler kunnskap, tanker, holdninger og verdier gjennom at de internaliserer kulturelle elementer som de eldre medlemmene av gruppen behersker
- Barn utvikler mentale prosesser for å gi verden mening på bakgrunn av de kulturelle elementer de omgir seg med
- Vygotsky mente at språket er det viktigste elementet i kognitiv utvikling

Ingen kommentarer: