tirsdag 30. november 2010

Skolens verdisyn

- fra Utdanningsdirektoratet

Læreplanverket, generell del.

  • Opplæringens mål: å ruste barn og unge til å møte livets oppgaver og å mestre utfordringer i samhandling med andre
  • Kvalifisere til innsats i fremtidige yrker
  • Utvikle evner for spesialiserte oppgaver

1. Det meningssøkende mennesket

  • Dagens skole bygger på grunnleggende kristne og humanistiske verdisyn
  • Videreføring av kulturarv
  • Frihet til å tro, tenke, tale og handle uten å skille etter kjønn, funksjonsevne, etnisitet eller religion.
  • Oppfostringen skal bygge på et syn om likeverd mellom mennesker

Utdannelsen skal forme grunnlaget for en forståelse av moralske samfunnskrav, i den grad at de innarbeides som moralske rettesnorer

  • Innarbeiding av konseptet handling --> konsekvens
  • Innarbeiding av idealer og verdier
  • Kartlegging og begrunning av etiske prinsipper og regler

Kulturarv og identitet:

  • Ivareta og utdype elevers kjennskap til nasjonale og lokale tradisjoner
  • Sette elever i stand til kritisk refleksjon

2. Det skapende mennesket

  • Skolen skal møte barn og unge på deres egne premisser
  • Hjelpe elever å fremme egen kreativitet og overvinne usikkerhet
  • Skaperevne: oppnå nye løsninger på praktiske problemer gjennom uprøvde handlingsmåter
  • Redskaper, rutiner, kunst, ord....

Å utvikle et kritisk blikk:

- Å kunne se på noe med et kritisk blikk krever innsikt

  • For å vurdere idrettsprestasjoner krever det at vedkommende har kjennskap til sporten
  • For å kunne foreta en faglig prestasjon krever det at vedkommende har faginnsikt
  • Et kritisk syn er avgjørende for å kunne tenke selvstendig og kritisk.
  • Sosialt, medierelatert, skapermessig, etc..

3. Det allmenndannede mennesket

  • Konkret kunnskap om menneske, samfunn og natur som kan gi overblikk og perspektiv
  • kyndighet og modenhet for å møte livet - praktisk, sosialt og personlig
  • egenskaper og verdier rundt samhandling med andre mennesker

Dess større forhåndskunnskapsbase, dess lettere å tilegne seg ny informasjon.

Ingen kommentarer: