fredag 8. mai 2009

Notater og tull om SÆROPPGAVA

Innledning (skal endres underveis)


I kinesisk tradisjon har konfusianismen stått sterkt som livsfilosofi og religion. (REFERANSE!) Konfusianismen ble innført som statsfilosofi under Han-dynastiet, og selv om den ikke lenger har en offisiell stilling i det kinesiske samfunnslivet, blir de aller fleste aspekter av den kinseiske samfunnet påvirket av dens filosofier og ideer. Særlig er den hierarkiske tankegangen med mannen over kvinnen og den eldre over den yngre fremdeles sterk.

Noen har sagt...... (??WHO) at den kinesiske familien tradisjonelt
eldste mannen sjefen i familien
vil ha søønn heller enn en datter




Problemstillingen ble som følgende:
Hva har den konfusianistiske hierarkiske filosofien å si for kinesiske familier i dag?





Bakgrunnen for problemstillingen er hovedsak en nysgjerrighet på hvordan Kina har utviklet seg i forhold til det Kina som vi i vesten kjenner gjennom fortellinger om landet. Er Kina virkelig så bundet av den hierarkiske tenkemåten som mange historiebøker vil ha det til, eller er det en svunnen tradisjon som man har beveget seg bort fra?


Presisering og avgrensning:

Familien er kjernen i den kinesiske kulturen (REFERANSE), og burde derfor i stor grad kunne reflektere den samfunnsstukturen og filosofien som ellers rører seg i hverdagslivet(REFERANSE???). Av den grunn innsnevret jeg min oppgave om kinesisk hierarki til en oppgave om kinesisk hierarki i familielivet. Mitt håp er at jeg gjennom å skape en forståelse av den kinesiske familien, også kan oppnå en dypere forståelse av den kinesiske kulturen.


Bakgrunnsinformasjon:


Kina, hvor lenge, hvor, hvor mange. Konfusianisme, konfusius.


Metode:

Intervjuer


«For å hente inn mest mulig relevante data for problemstillingen blir metode brukt som et verktøy. På spørsmål om hva metode er, sier Vilhelm Aubert (Dalland 2007:81); ”En metode er en fremgangsmåte, et middel til å løse problemer og komme frem til ny kunnskap. Et hvilket som helst middel som tjener dette formålet, hører med i arsenalet av metoder.”
Av metoder kan vi velge mellom kvalitative og kvantitative metoder1. Vi har valgt å bruke kvalitative metoder i vår oppgave siden disse metodene tillater oss å komme mer i dybden og få et direkte innblikk i asylsøkernes egne erfaringer. Vi får også mulighet til å finne det som er spesielt eller avvikende ved informantens situasjon. Ved å bruke deltagende observasjon har vi forsket gjennom både et deltagende, innenfra-perspektiv og observerende, utenfra-perspektiv (Eriksen 1998:33). Kvalitativt intervju som metode har som hensikt å få tak i informantens egen beskrivelse av den livssituasjon han eller hun befinner seg i (Dalland 2007:130), og det var dette vi ville. Vi brukte et halvstrukturert intervju slik at informanten fikk mulighet til å utdype sine svar dersom han eller hun følte det at det var nødvendig.»



Utfordringer med metodevalget

Hvilke problemer?
Mangel på informanter – Språkproblemer – Mange redde for å si noe «feil» - saving face

TEORI

Konfusianisme
Familie
Tradisjon




DRØFTING


Drøfting av de samme punktene som under TEORI



KONKLUSJON

Ingen kommentarer: