mandag 25. august 2008

Kulturbegrep og kulturforståelse

Hva er et begrep?
- Sammenfatning
- Anelse/forståelse
- Allmenngyldig forestilling
- Innhold
- Omfang

Hva er en kultur?

- Kultur er dynamisk, dvs forandrer seg hele tiden

Sosialantropologi og kultur
sosialantropologi:
- societas/anthropos/logos- Den samfunnsmessige læren om mennesket

Kultur:
- Latinsk: colere = "å dyrke" eller "å kultivere"
- Kulturantropologi: læren om det kultiverte mennesket

Mennesket, folk og samfunn
Individet i sentrum, omgitt av ytre påvirkninger
- Individet: personlig oppfatting av livet (kunnskaper - kognitiv)
- Omgitt av omgivelser, som f-eks familie, som påvirker individets oppfatting av livet (trosformer - subjektiv)
- Miljøet er en annen påvirkning, uten like stor makt som omgivelsene, som f-eks skole og venner. Disse former vår oppfatting av oss selv og av andre
- Ytterst i ringen finner vi samfunnet, such as politikk, system og annen ytre påvirkning.

Edward Tylor: " kultur er den komplekse helhet som består av kunnskaper, trosformer, kunst, moral, jus og skikker.

Kultur for å definere identitet?

Kultur viser til det lærte, kognitive og symbolske aspektet ved tilværelsen.
- Hva er en far? Hva er eb mor? - defineres av samfunn, miljø og kultur.

MODERNE ANTROPOLOGI
- De første 10 år av det tyvende århundret, og mellomkrigsperioden - evolusjonisme
(evolusjonisme - kulturen utvikler seg pga indre påvirkninger)
- Herbert Spencer: "Survival of the fittest." (et uttrykk senere lånt av Charles Darwin i boken "Artenes opprinnelse")
- Franz F. Boaz: Indianske folkeslag - studie
- B. K. Malinowski - feltforsking utenfor Ny Guinea

Boaz og Malinowski: begge svært viktige innen sosialantropologi
----> Boaz: ETNOGRAFI - å forstå andre folkeslag og kulturer.

Edward Tylor og James Frazer: begge viktige sosialantropologer, men gjorde ingen egen forsking. "Skrivebordsantropologer," utførte ikke feltarbeid.
- Begge var evousjonister: hovedmålet var å vise hvordan den generelle tenkingen i en kultur hadde utviklet seg fra det magiske, via det religiøse, til det vitenskapelige.
- De mente at alle innfødde var primitive og usiviliserte (Etnosentrisme)
--> Motargument: er modernisme ensbetydende med sivilisert?? Døme: Nazi-Tyskland.

KOLONITIDEN:
- Stormaktene England og Frankrike: Det var lettere å utføre sosialantropologiske forskinger, men også lettere å bli påvirket av etnosentrisme og koloniseringsinteresser. (Etnosentrisme: "Ulikt min egen kultur=usivilisert og uintelligent." En amerikaner måler hvos sofistikert et menneske er ved hvor godt vedkommende snakker engelsk...)

TO KULTURELLE PERSPEKTIVER: evolusjon og diffusjon
- evolusjon= kulturen utvikles av intern påvirking
- diffusjon= kulturen utvikles av ekstern påvirking

Kulturrelativisme

Sosialantropologi er:
- komparativ (sammenlignende)
- empirisk
- sosiologisk
"For å kunne vurdere livskvalitet i et fremmed samfunn, må vi først forsøke å forstå samfunnet fra innsiden, ellers vil vår vurdering ikke være verdt noenting.

- Vår menneskelighet er ikke medfødt, men må læres: kommunikasjon, oppførsel, forhold...

SAMFUNNET:
- Det sosiale liv - det økonomiske, det rituelle, det politiske, osv...
- Samfunnet er en helhet der alle individ har bestemte funksjoner

Menneskelighet;
- Individ
- "Jeg tenker, derfor er jeg"
- Min kultur vs vår kultur

NEGATIV KULTURELL MÅLESTOKK:

- Etnosentrisme
- Androsentrisme

Etnosentrisme
Man vurderer andre samfunn ut fra sitt eget. Man opphøyer seg selv og sin kultur til målestokk.
F.eks. vil en etnosentristisk person si at "I India er de primitive og usiviliserte fordi de ikke spiser med kniv og gaffel."

Androsentrisme
Man betrakter verden fra et mannlig perspektiv, med fokus på kjønnsforskjeller der mannen står i sentrum.

KULTUR OG KATEGORIER
- Generalisering
- Allmennhet
- Sosialplassering av mennesker ut fra et etnosentrisk standpunkt
- Sosialplassering av mennesker innenfor en firkantet kulturell oppfattning.

Døme: Har ordet "innvandrer" blitt et kategoriserende begrep? Er ALLE som ikke er høye, blonde og blåøyde, innvandrere, på tross av at de har bodd i Norge hele livet?

STEREOTYP FORDOM: "alle muslimske menn slår kona"
Dette stemmer selvsagt ikke, men mange lar seg selv tro det, uten å bry seg med å sjekke fakta.

"Uten kommunikasjon finnes det ikke forståelse"

Ingen kommentarer: