onsdag 24. november 2010

Til Kunnskapsprøven

Tema:
  1. Gruppepsykologi
  2. Sentrale didaktiske begreper og modeller
  3. Skolens oppgave og funksjon
  4. Enhetsskolen og likhetsprinsippene
  5. Skolens verdisyn
  6. Undervisningsplanlegging
  7. Ulike arbeidsmetoder i skolen
  8. Kompetanse og vurdering
  9. Læreplanteori og LK06
  10. Pedagogiske hovedretninger
  11. Tilpasset opplæring
  12. Lærevansker og funksjonshemninger
  13. Yrkesetikk
  14. Oppvekst i det postmoderne samfunnet
  15. Elevsamtalen
  16. Samarbeid mellom skole og hjem
1. GRUPPEPSYKOLOGI
- Rolle og status
- Samspill og samarbeid
- Gruppen fungerer i en stadig skiftende prosess

Faktorer som kan påvirke en gruppe:
- Oppgaven man holder på med
- Evt mål
- Tiden man har tilbrakt sammen (evt hvor godt man kjenner de ulike medlemmene av gruppen?)
- Hvem man er sammen med
- Gruppedynamikk - arbeidsfordeling, lederskap, effektivitet og indre samhold i gruppen

Gruppearbeid på skolen:
- Prosjektoppgaver
- Felles målorientering
- "Team"-mentalitet
- Problemorientert læring
- Gode holdninger og ferdigheter gir effektiv progressjon

Gruppeprosess - samspillet innad i en gruppe:
- Hvordan forholder man seg til hverandre?
- Hvem samarbeider godt/mindre godt?
- Sosial fasilitering
  1. Bedre prestasjon for de enkelte gruppemedlemmene, jevnlige tilbakemeldinger
  2. Bruker andres prestasjon til å skjule egen manglende innsats
Gruppestørrelsen er gjerne en gjeldende faktor ---> lettere å "snike seg unna" i større grupper

Ulike grupper:
- Horisontale relasjoner - likeverdige deltakere, lik status, oppfyller gjerne et sosialt behov
- Vertikale relasjoner - ulik maktfordeling mellom deltakerene, ulik status, rang, etc...

  • Alle gruppemedlemmene medbringer seg en ballast av sosiale erfaringer, kunnskapsbaser og medfødte egenskaper inn i gruppen. Dette er med på å forme gruppens dynamikk og struktur.
  • Etter en viss tid vil det formes ulike normer, regler og roller innad i gruppen.
  • Underveis vil gruppedeltakerene utvikle ulike relasjoner - både positive og negative - og disse er det viktig å være bevisst på.
- Primærgrupper:
  • Tette grupper preget av nærhet og intimitet
  • Familie, venner
  • Nabolag, kollegaer
- Sekundærgrupper:
  • Mindre personlig forhold mellom partene
  • Knytt sammen av felles interesser
  • Idrettslag, klubber, foreninger, etc...
- Medlemsgrupper
  • Grupper som vi har en direkte tilknytning til
  • Idrettslag, familie, vennegrupper, politiske parti
- Referansegrupper
  • En gruppe som man ikke har direkte tilknytning til
  • Kan likevel ha en innvirkning
  • Kan enten være venner fra ungdomstiden, tidligere arbeidsplasser eller årskull etc som er med på å forme oss, eller
  • rollemodeller som fungerer som normativ rettesnor
Behov:
Gruppen har en behovsfyllende funksjon, enten det er sosialt, prestasjonsmessig, utøvende, trygghetsskapende, eller annet..
----> Maslows behovshierarki
  1. Fysiologiske behov
  2. Trygghetsbehov
  3. Behov for fellesskap og kjærlighet
  4. Behov for anerkjennelse og respekt
  5. Behov for selvrelisering
  • Gruppen kan være med på å forme våre normer, holdninger og verdier
  • Posisjon i gruppen kan i enkelte tilfeller virke avgjørende for ens selvbilde
  • Gruppepress kan medvirke til at en person handler på tvers av ens opprinnelige holdninger og verdier
Gruppen kan ha to (motstridende) funksjoner:
- Gruppen kan virke selvrealiserende
  • underbygger vår personlighet og støtter opp under ens egne holdninger og verdier
- Gruppen kan virke nedbrytende
  • gruppen ser seg selv som en enhet, der enkeltindivider underlegges gruppens overordnede mål eller vilje.

2. Sentrale didaktiske begreper og modeller

"Didaktikk" - stammer fra to greske ord:
- "Didaskein" - lære/undervise
- "Didakti'kè technè" - undervisningskunst
---> didaktikk=undervisningslære

Konsentreres rundt tre grunnelementer:
- HVA skal elevene lære?
- HVORDAN skal de lære dette?
- HVORFOR skal de lære dette?
I tillegg opererer didaktikken med en systematisk, emirisk basert gransking av undervisningen. Gjennom en slik analyse finner man ut hvilke metoder som fungerer best i praksis, og som dermed gir elevene best utbytte av undervisningen.

Vi skiller mellom to typer didaktikk:
  • Allmenn didaktikk: undervisningen i sin helhet
  • Spesiell didaktikk: konsentrert rundt spesifikke fag, aldersgrupper, etc.. (fagdidaktikk f.eks)
Rasjonell-empirisk strategi: systematisk forskning på hva som faktisk fungerer i undervisningssammenheng, gjennom undersøking av empirisk data fra reelle undervisningssituasjoner.

Rammefaktorteorien: årsakslokalisering av positive og negative elementer i en undervisningssituasjon.


Den didaktiske relasjonsmodellen:

Ingen kommentarer: