Tema:
- Gruppepsykologi
- Sentrale didaktiske begreper og modeller
- Skolens oppgave og funksjon
- Enhetsskolen og likhetsprinsippene
- Skolens verdisyn
- Undervisningsplanlegging
- Ulike arbeidsmetoder i skolen
- Kompetanse og vurdering
- Læreplanteori og LK06
- Pedagogiske hovedretninger
- Tilpasset opplæring
- Lærevansker og funksjonshemninger
- Yrkesetikk
- Oppvekst i det postmoderne samfunnet
- Elevsamtalen
- Samarbeid mellom skole og hjem
1. GRUPPEPSYKOLOGI
- Rolle og status
- Samspill og samarbeid
- Gruppen fungerer i en stadig skiftende prosess
Faktorer som kan påvirke en gruppe:
- Oppgaven man holder på med
- Evt mål
- Tiden man har tilbrakt sammen (evt hvor godt man kjenner de ulike medlemmene av gruppen?)
- Hvem man er sammen med
- Gruppedynamikk - arbeidsfordeling, lederskap, effektivitet og indre samhold i gruppen
Gruppearbeid på skolen:
- Prosjektoppgaver
- Felles målorientering
- "Team"-mentalitet
- Problemorientert læring
- Gode holdninger og ferdigheter gir effektiv progressjon
Gruppeprosess - samspillet innad i en gruppe:
- Hvordan forholder man seg til hverandre?
- Hvem samarbeider godt/mindre godt?
- Sosial fasilitering
- Bedre prestasjon for de enkelte gruppemedlemmene, jevnlige tilbakemeldinger
- Bruker andres prestasjon til å skjule egen manglende innsats
Gruppestørrelsen er gjerne en gjeldende faktor ---> lettere å "snike seg unna" i større grupper
Ulike grupper:
- Horisontale relasjoner - likeverdige deltakere, lik status, oppfyller gjerne et sosialt behov
- Vertikale relasjoner - ulik maktfordeling mellom deltakerene, ulik status, rang, etc...
- Alle gruppemedlemmene medbringer seg en ballast av sosiale erfaringer, kunnskapsbaser og medfødte egenskaper inn i gruppen. Dette er med på å forme gruppens dynamikk og struktur.
- Etter en viss tid vil det formes ulike normer, regler og roller innad i gruppen.
- Underveis vil gruppedeltakerene utvikle ulike relasjoner - både positive og negative - og disse er det viktig å være bevisst på.
- Primærgrupper:
- Tette grupper preget av nærhet og intimitet
- Familie, venner
- Nabolag, kollegaer
- Sekundærgrupper:
- Mindre personlig forhold mellom partene
- Knytt sammen av felles interesser
- Idrettslag, klubber, foreninger, etc...
- Medlemsgrupper
- Grupper som vi har en direkte tilknytning til
- Idrettslag, familie, vennegrupper, politiske parti
- Referansegrupper
- En gruppe som man ikke har direkte tilknytning til
- Kan likevel ha en innvirkning
- Kan enten være venner fra ungdomstiden, tidligere arbeidsplasser eller årskull etc som er med på å forme oss, eller
- rollemodeller som fungerer som normativ rettesnor
Behov:
Gruppen har en behovsfyllende funksjon, enten det er sosialt, prestasjonsmessig, utøvende, trygghetsskapende, eller annet..
----> Maslows behovshierarki
- Fysiologiske behov
- Trygghetsbehov
- Behov for fellesskap og kjærlighet
- Behov for anerkjennelse og respekt
- Behov for selvrelisering
- Gruppen kan være med på å forme våre normer, holdninger og verdier
- Posisjon i gruppen kan i enkelte tilfeller virke avgjørende for ens selvbilde
- Gruppepress kan medvirke til at en person handler på tvers av ens opprinnelige holdninger og verdier
Gruppen kan ha to (motstridende) funksjoner:
- Gruppen kan virke selvrealiserende
- underbygger vår personlighet og støtter opp under ens egne holdninger og verdier
- Gruppen kan virke nedbrytende
- gruppen ser seg selv som en enhet, der enkeltindivider underlegges gruppens overordnede mål eller vilje.
2. Sentrale didaktiske begreper og modeller
"Didaktikk" - stammer fra to greske ord:
- "Didaskein" - lære/undervise
- "Didakti'kè technè" - undervisningskunst
---> didaktikk=undervisningslære
Konsentreres rundt tre grunnelementer:
- HVA skal elevene lære?
- HVORDAN skal de lære dette?
- HVORFOR skal de lære dette?
I tillegg opererer didaktikken med en systematisk, emirisk basert gransking av undervisningen. Gjennom en slik analyse finner man ut hvilke metoder som fungerer best i praksis, og som dermed gir elevene best utbytte av undervisningen.
Vi skiller mellom to typer didaktikk:
- Allmenn didaktikk: undervisningen i sin helhet
- Spesiell didaktikk: konsentrert rundt spesifikke fag, aldersgrupper, etc.. (fagdidaktikk f.eks)
Rasjonell-empirisk strategi: systematisk forskning på hva som faktisk fungerer i undervisningssammenheng, gjennom undersøking av empirisk data fra reelle undervisningssituasjoner.
Rammefaktorteorien: årsakslokalisering av positive og negative elementer i en undervisningssituasjon.
Den didaktiske relasjonsmodellen:
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar