Læreplanverket, generell del.
- Opplæringens mål: å ruste barn og unge til å møte livets oppgaver og å mestre utfordringer i samhandling med andre
- Kvalifisere til innsats i fremtidige yrker
- Utvikle evner for spesialiserte oppgaver
1. Det meningssøkende mennesket
- Dagens skole bygger på grunnleggende kristne og humanistiske verdisyn
- Videreføring av kulturarv
- Frihet til å tro, tenke, tale og handle uten å skille etter kjønn, funksjonsevne, etnisitet eller religion.
- Oppfostringen skal bygge på et syn om likeverd mellom mennesker
Utdannelsen skal forme grunnlaget for en forståelse av moralske samfunnskrav, i den grad at de innarbeides som moralske rettesnorer
- Innarbeiding av konseptet handling --> konsekvens
- Innarbeiding av idealer og verdier
- Kartlegging og begrunning av etiske prinsipper og regler
Kulturarv og identitet:
- Ivareta og utdype elevers kjennskap til nasjonale og lokale tradisjoner
- Sette elever i stand til kritisk refleksjon
2. Det skapende mennesket
- Skolen skal møte barn og unge på deres egne premisser
- Hjelpe elever å fremme egen kreativitet og overvinne usikkerhet
- Skaperevne: oppnå nye løsninger på praktiske problemer gjennom uprøvde handlingsmåter
- Redskaper, rutiner, kunst, ord....
Å utvikle et kritisk blikk:
- Å kunne se på noe med et kritisk blikk krever innsikt
- For å vurdere idrettsprestasjoner krever det at vedkommende har kjennskap til sporten
- For å kunne foreta en faglig prestasjon krever det at vedkommende har faginnsikt
- Et kritisk syn er avgjørende for å kunne tenke selvstendig og kritisk.
- Sosialt, medierelatert, skapermessig, etc..
3. Det allmenndannede mennesket
- Konkret kunnskap om menneske, samfunn og natur som kan gi overblikk og perspektiv
- kyndighet og modenhet for å møte livet - praktisk, sosialt og personlig
- egenskaper og verdier rundt samhandling med andre mennesker
Dess større forhåndskunnskapsbase, dess lettere å tilegne seg ny informasjon.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar